FAQ: Vaak gestelde vragen
Administratieve vragen
Er wordt een webinar georganiseerd dat zal plaatsvinden op 23 juni 2022 om 10h. Na de presentatie kan je rechtstreeks vragen stellen. Kan je op 23 juni 2022 niet deelnemen, dan kan je het webinar later hier herbekijken. Inschrijven voor het webinar kan via deze link.
Daarnaast worden er 3 adviesdagen voorzien in augustus waarop je je projectidee kan aftoetsen met het GDAV-team:
- Dinsdag augustus 30 augustus (10h00-16h00) in VAC Antwerpen
- Woensdag 31 augustus (13h30 tot 17h00) bij OVAM Mechelen
- Donderdag 1 september (11h00 tot 15u00) in VAC Gent
Inschrijven kan via deze link.
Het indienformulier moet ingezonden worden ten laatste op 14 september 2022, 12h.
We streven ernaar je dit ten laatste 5 werkdagen na de indiendeadline (14 september 2022 om 12h) te laten weten. Dit gebeurt via mail. Check dus ook zeker je SPAM-folder. Je hebt vanaf deze kennisgeving 5 werkdagen de tijd om het dossier te vervolledigen. Bijkomende info stuur je naar GDAV_fin@ovam.be met vermelding van je projectnummer. Enkel volledige dossiers komen hierna in aanmerking voor de inhoudelijke beoordeling op basis van de evaluatiecriteria.
We streven ernaar om binnen de 5 werkdagen na de indiendeadline (14 september 2022 om 12h) te laten weten of een dossier al dan niet ontvankelijk is. Is een dossier niet ontvankelijk, dan heb je vanaf de kennisgeving 5 werkdagen de tijd om het dossier te vervolledigen. Hierna volgt de inhoudelijke beoordeling van de dossiers op basis van de evaluatiecriteria. Enkel volledige dossiers komen hiervoor in aanmerking.
De Stuurgroep GDAV zal je ten laatste begin december via mail op de hoogte brengen van deze beslissing.
Ja. Minstens de indienende partij moet de Green Deal Anders Verpakt ondertekend hebben.
Neen, er mogen ook partners van buiten Vlaanderen een project indienen of betrokken zijn bij het project, maar het project moet wel minstens in Vlaanderen worden uitgevoerd.
Iedereen mag indienen als partner. Minstens de indienende partij moet echter de Green Deal Anders Verpakt ondertekend hebben.
Het is zeker een meerwaarde indien je in kaart brengt in je indienformulier wie zich - naast de ‘partners’- nog mee wil engageren voor specifieke taken in je project. We denken hierbij bv. aan het uittesten van de adoptie van een verpakking, deelname aan een workshop of het mee verspreiden van lessen getrokken uit het project. Vraag deze betrokkenen om hun engagementen op papier te zetten in het kader van je project (ook indien onbezoldigd) en voeg dit toe aan het indienformulier. Dit geeft de Stuurgroep GDAV een meer volwaardig beeld van het draagvlak en het waardenetwerk dat betrokken is bij de projectuitvoering.
We raden aan om de engagementen van en afspraken met de verschillende partners op papier te zetten. Zo wordt discussie vermeden en zijn de verwachtingen voor alle partijen duidelijk.
Ja. Eens de oprichting rond is, brengt u ons op de hoogte via GDAV_fin@ovam.be met vermelding van uw projectnummer. Het dossier wordt dan aangepast.
Na het inzenden van het indienformulier wordt een projectnummer toegekend door de Stuurgroep GDAV. Je ontvangt ter bevestiging van ontvangst een mail met het toegekende projectnummer.
Ja. Er is een wezenlijk verschil tussen enerzijds een projectpartner die mee het engagement voor het project is aangegaan en dus ook een deel eigen inbreng doet in het project. En anderzijds een onderaannemer, waar een projectpartner beroep op doet om diensten te laten leveren. Deze onderaannemer heeft geen engagement ten opzichte van het ingediende projectvoorstel en rekent dus gewoon zijn diensten aan.
De evaluatiecriteria zijn inhoudelijke geschiktheid (50 punten), plan van aanpak (20 punten) en de verhouding prijs/prestaties (30 punten). Uitgebreide toelichting van deze criteria vind je terug in de informatiebrochure.
Ja, mits deze ligt tussen de datum van goedkeuring van het project en 31 december 2022.
Neen, de looptijd van je project mag korter zijn. Je mag het project dus vroeger afronden.
Ja. Het gefinancierde project kan deel uitmaken van een ruimer project, dat langer loopt.
Ja, wijzigingen in de loop van het project die een inhoudelijke of financiële wijziging zijn aan het projectvoorstel moeten aangevraagd en gemotiveerd worden bij de Stuurgroep GDAV, via GDAV_fin@ovam.be met vermelding van het projectnummer.
De eindrapportage, bestaande uit het eindrapport, het financieel dossier en de communicatiefiche, moet ingediend zijn bij de Stuurgroep GDAV, ten laatste 2 maanden na afloop van het project (einddatum + 2 maanden), per mail aan GDAV_fin@ovam.be met vermelding van het projectnummer. Je maakt hiervoor gebruik van de verplichte sjablonen.
De eindrapportage, inclusief financieel dossier en communicatiefiche, moet ingediend zijn bij de Stuurgroep GDAV ten laatste 2 maanden na afloop van het project (einddatum + 2 maanden), per mail aan GDAV_fin@ovam.be met vermelding van het projectnummer.
Volg hiervoor volgende stappen:
1. Nadat u het document heeft ingevuld, sluit u een kaartlezer met uw ID aan.
2. Klik links bovenaan op ‘Gereedschappen’ en vervolgens op ‘Certificaten’. Er verschijnt nu een balk boven het document.
3. Klik op ‘Digitaal ondertekenen’ en teken met uw muis een vak in het handtekenveld. Er verschijnt een nieuw venster.
4. Selecteer nu uw naam met (Signature) en klik op Doorgaan.
5. Klik op ‘Ondertekenen’ en sla het bestand op.
6. Geef de pincode van je identiteitskaart in.
7. Klaar!
Inhoudelijke vragen
Ja. Het gefinancierde project kan deel uitmaken van een ruimer project, dat langer loopt.
Dit is een oproep voor projecten die gaan over het vermijden en hergebruiken van verpakkingen en kaderen binnen de Green Deal Anders Verpakt. Meer info in de informatiebrochure of op de website.
Een overzicht van de belangrijkste systeemknelpunten in het domein van het vermijden en hergebruiken van verpakkingen vind je terug in de informatiebrochure van deze projectfinanciering.
Nee, het is zeker niet nodig (en haalbaar) om alle systeemknelpunten in je project aan bod te laten komen. Belangrijk is wel om een goede analyse te maken van op welk(e) systeemknelpunt(en) je met jouw project precies wil focussen. Beschrijf en definieer daarna goed hoe je je project wil opzetten om dit systeemknelpunt op te heffen en/of meer inzicht te krijgen in de randvoorwaarden om het systeemknelpunt op te heffen.
Er worden 3 adviesdagen voorzien in augustus waarop je je projectidee kan aftoetsen met het GDAV-team:
- Dinsdag augustus 30 augustus (10h00-16h00) in VAC Antwerpen
- Woensdag 31 augustus (13h30 tot 17h00) bij OVAM Mechelen
- Donderdag 1 september (11h00 tot 15u00) in VAC Gent
Inschrijven kan via deze link.
Daarnaast kan je contact opnemen met iemand van het coördinatieteam van de GDAV.
- OVAM
- Sarah Risch, sarah.risch@ovam.be
- Cecilia Vertongen, cecilia.vertongen@ovam.be
- COMEOS
- Imke Bellemans, imke.bellemans@comeos.be
- DETIC
- Patrick Verhelle, pverhelle@detic.be
- FEVIA
- Candice Joseph, cj@fevia.be
- VIL
- Stefan Bottu, Stefan.Bottu@vil.be
Wat de alternatieve financieringspistes betreft, kunnen we verwijzen naar de financieringsadviseurs van VLAIO: https://www.vlaio.be/nl/begeleiding-advies/financiering
De VLAIO-gids mbt financiering is bovendien zonet geüpdatet: https://www.vlaio.be/nl/publicaties/op-zoek-naar-financiering
Er zijn op dit ogenblik geen andere oproepen tot projectfinanciering gepland vanuit de Stuurgroep GDAV. Dit neemt niet weg dat er in het kader van de circulaire economie projecten ook elders kunnen ingediend worden.
Wat de alternatieve financieringspistes betreft, kunnen we verwijzen naar de financieringsadviseurs van VLAIO: https://www.vlaio.be/nl/begeleiding-advies/financiering
De VLAIO-gids mbt financiering is bovendien zonet geüpdatet: https://www.vlaio.be/nl/publicaties/op-zoek-naar-financiering
De opzet van deze projectfinanciering is onder andere het delen van kennis. De indiener van het project bepaalt echter zelf wat publiek gemaakt mag worden. Het betreft dus geen bedrijfsgeheimen en de disseminatie zal geenszins het competitief voordeel van de indieners teniet doen. Indien de Stuurgroep GDAV meer gedetailleerde of andere informatie wenst te communiceren over het project dan gebeurt dit in onderling overleg met de indieners.
Het coördinatieteam GDAV plant in het najaar verschillende evenementen om contacten te leggen. Ben je op zoek naar een specifieke partner, kan je ook steeds een oproep doen in de LinkedIn-groep 'Green Deal Anders Verpakt' of contact opnemen met het coördinatieteam GDAV.
Financiële vragen
Nee.
Ja. Indien je nog gebruik maakt van subsidiekanalen of andere steunmaatregelen, zoals bijvoorbeeld de KMO-portefeuille, om je project te financieren, mogen deze dienen om het stuk 'eigen inbreng' te financieren.
Ja. Investeringen mogen ingebracht worden als projectkosten in zoverre ze direct relevant zijn voor dit project en geen deel uitmaken van de normale investeringen die de indiener (of projectpartners) moet doen in zijn normale bedrijfsvoering. De uitsluitende relevantie voor dit project dient te worden aangetoond. Enkel de afschrijvingskosten gedurende de gebruiksduur van het project worden ingebracht. Voor btw-plichtige deelnemers aanvaarden we de kosten exclusief btw.
Het financieel dossier moet, samen met de eindrapportage en communicatiefiche, ingediend zijn bij de Stuurgroep GDAV, ten laatste 2 maanden na afloop van het project (einddatum + 2 maanden), per mail aan GDAV_fin@ovam.be.
Er is een verplicht sjabloon voor de financiële rapportage ter beschikking dat per mail zal worden opgestuurd.
Er is een verplicht sjabloon voor de financiële rapportage ter beschikking dat per mail zal worden opgestuurd.
Loonfiches worden door de projectpartners ter inzage gehouden. Voor de directe werkingskosten en investeringskosten dienen de facturen en verantwoordingsstukken bij het financieel dossier gevoegd te worden.
Neen, enkel projectkosten die dateren van de periode vanaf de startdatum, na goedkeuring door de Stuurgroep GDAV, tot einddatum van het project worden gefinancierd.
Ja, wijzigingen in de loop van het project die een inhoudelijke of financiële wijziging zijn aan het projectvoorstel moeten aangevraagd en gemotiveerd worden bij de Stuurgroep GDAV, via GDAV_fin@ovam.be.
Voor alle medewerkers van alle partnerorganisaties moet een tijdsregistratie gebeuren van het aantal gewerkte mandagen per werkpakket, zoals vermeld in het plan van aanpak van de projectfinancieringsaanvraag. Deze dient om een kostenverantwoording volgens de richtlijnen op te maken.
Een sjabloon is hiervoor beschikbaar en zal per mail worden opgestuurd.
Indien de projectpartner btw-plichtig is, is de btw geen kost en wordt deze ook niet in aanmerking genomen voor de financiering van het project. Enkel niet btw-plichtigen kunnen de btw als kost inbrengen.
Ja. De indirecte werkingskosten (overheadkosten zoals verwarming, verlichting, ...) mogen ingebracht worden als projectkost. Deze worden per partner wel beperkt tot 20% van de ingebrachte personeelskosten voor die partner.
Na goedkeuring van het project ontvangt u een bevestigingsbrief met instructies voor de uitbetaling van de 1e schijf. In de praktijk zal dit in het najaar van 2022 zijn.
Om 80% ondersteuning te ontvangen moet een financieel dossier voor de volle 100% van de projectkosten voorgelegd worden. Dus ook voor het deel eigen inbreng (20%) dienen de projectkosten ingediend en gemotiveerd te worden.